A A A
Mostové jeřáby jsou spolehlivými pomocníky provozů

Kdo z kluků by nechtěl být jeřábníkem. I mnozí otcové se závistí pozorují obří stroje, které se pohybují na stavbách, ohlédnou se i za kolonou, která převáží jeřáb přes město. Jeřábníci se dívají na svět z kabiny vysoko nad zemí, mají přehled, ale i velkou zodpovědnost. A je to také adrenalin – uvést do pohybu stroj, který je stovky metrů nad městem.

Pod pojmem jeřáb si člověk (pokud se nejedná o ornitologa) představí vysoký stroj, který se tyčí do neuvěřitelných výšek. Jedná se o věžové jeřáby.  Měří 300 i více metrů, jejich základna je na položených kolejích či pevných patkách. Přivezou je na místo stavby vcelku a vyzdvihnou nebo je seskládají z několika částí a pak postaví. Mohou být statické nebo popojíždět. Známe i jiné druhy těchto strojů.

Portálové jeřáby pomáhají s transportem velkého množství nákladů s vysokou hmotností. Svou nosností až 70 tun a neomezenou délkou dráhy se k této práci velmi dobře hodí. Dělí se na pevné (připevněny k základní desce) nebo popojíždí, jejich konstrukce je zhotovena z ocelových profilů. Najdeme je v hutích, v těžkém strojírenském průmyslu, u transportu kontejnerů, v loděnicích a přístavech.

Mostové jeřáby pokryjí celou plochu provozu, nad kterou je umístěna jejich konstrukce. Jejich dráha je málo zatížena a jsou spolehlivě stabilní. Břemeno je transportováno s velmi malým rozkmitáním, dá se nastavit konkrétní rychlost pro podélný a svislý chod. Pevná ocelová konstrukce, řetězový nebo lanový kladkostroj. Ovládání na dálku rádiovými vlnami nebo závěsným ovladačem.

Otočné jeřáby jsou sestrojeny a mohutné konstrukce silnostěnných trubek. Zdvih a pojezd má mechanismus s dvěma rychlostmi. Otočení probíhá většinou ručně, elektřinou v případě transportů velkých hmotností.

Je obdivuhodné, jak dokáží lidé jeřáby ovládat. A přitom učební obor jeřábník na středních školách nenajdete. Na tuto profesi existují kurzy, vše ostatní pak záleží na zručnosti a praxi jeřábníka.